چرا سایت رتبه خوبی در گوگل دریافت نمی کند؟

چرا سایت رتبه خوبی در گوگل دریافت نمی کند؟

گوگل و سئو

سئو و بهینه سازی سایت مرحله پس از طراحی وب سایت و راه اندازی آن است. برخی از اصول سئو کاملاً واضح و مشخص هستند مانند انتخاب عنوان خوب و دقیق برای صفحه، بکارگیری عبارات کلیدی در متن، دریافت بک لینک از وب سایت های مفید و در صورت امکان هم موضوع و غیره؛ ولی جزئیات سئو مثل چه مدت زمان لازم است تا بک لینک ها اثر کنند؟ چندبار عبارات کلیدی باید در متن تکرار شود؟ آیا بک لینک های nofollow اثر دارد؟ آیا عمر دامین وب سایت در رتبه سایت تاثیر دارد؟ و اینگونه سوالات بیشتر بر مبنای حدس و گمان است.

در این مطلب از کاسپریا به دلایل اینکه چرا یک سایت در گوگل رتبه خوبی به دست نمی آورد توضیح داده خواهد شد.

 

سایت مطالب با کیفیت ندارد

اولین دلیل برای دریافت نکردن رتبه خوب در گوگل نداشتن محتوا و مطالب باکیفیت است. منظور از محتوا و مطالب باکیفیت مطلبی است که برای کاربران کاربردی باشد و افراد در جستجوی آن باشند. از ویژگی های یک مطلب مفید از نظر سئو، دارا بودن عنوان دقیق (که کاربران آن را جستجو کنند)، توضیحات و متن کامل، چراکه معمولاً مطالب کامل تر و طولانی تر رتبه بهتری دریافت می کنند، تکرار کلمات و عبارات کلیدی، یعنی عباراتی کاربران با جستجوی آن وارد وب سایت شما می شود است. وب سایت در هر موضوعی که هست باید از نظر مطالب تاحد ممکن کامل باشد چراکه گوگل وب سایت شما را به صورت کلی آن در نظر می گیرد و با بررسی تمام صفحات نتیجه می گیرد که مثلا این وب سایت در مورد “طراحی سایت” است و به این دلیل که تمام مطالب این وب سایت روی این عبارت یعنی “طراحی سایت” اشاره دارند دریافت رتبه بهتر ممکن می شود. متن صفحات مختلف باید به صورت اصولی و صحیح نوشته شده باشد چراکه به جلب اطمینان کاربر کمک خواهد کرد.

کاربران معمولاً ابتدا به دنبال اطلاعات هستند و سپس مشتری می شوند. به همین دلیل راه اندازی یک وبلاگ ساده برای تقریباً همه وب سایت لازم است. پیش از نوشتن متن پیشنهاد می شود ابتدا دیگر مطالب موجود در سایت های هم موضوع را مطالعه کنید تا مطلب کامل تری تهیه کنید. پس داشتن محتوای و مطالب مفید و مرتبط با موضوع سایت که متن آن اصولی و دقیق نوشته شده است اساسی ترین بخش دریافت رتبه برای عبارت کلیدی مورد نظر است.

 

سایت بک لینک ندارد

دریافت رتبه خوب بدون داشتن بک لینک به ویژه برای عبارات کلیدی پرمخاطب تقریباً ممکن نیست. بک لینک به معنی لینک و آدرس سایت شما در سایت های دیگران است به عنوان مثال زمانی که شخصی آدرس سایت شما را در سایت خود به صورتی که با کلیک بر روی آن کاربر وارد سایت شما شود قرار دهد به شما لینک داده است و شما یک بک لینک دریافت کرده اید. هر بک لینک از نظر گوگل رای و امتیاز برای سایت شما است. اگر هر قدر هم وب سایت محتوای باکیفیت و طراحی ظاهری خوبی داشته باشد ولی دارای بک لینک نباشد دریافت رتبه خوب در گوگل تقریبا ممکن نخواهد بود. باید توجه داشت که محتوای باکیفیت خود اصلی ترین دلیل دریافت بک لینک از دیگر سایت ها است ولی دارنده سایت می تواند با استفاده از تکنیک ها و روش های مختلف لینک بیلدینگ بک لینک های بسیاری را برای سایت خود ایجاد کند. بک لینک ها باید به مرور زمان افزایش یابند و نه به یکباره چراکه افزایش یک شبه بک لینک ها می تواند نشانگر اسپم باشد که نتیجه آن جریمه و کاهش رتبه خواهد بود. بک لینک موثر دو ویژگی دارد یکی متن دقیق آن و دیگری هم موضوع بودن سایت لینک دهنده است. متن بک لینک بهتر است شامل عبارات کلیدی که دارنده سایت قصد دریافت رتبه برای آن را دارد باشد به عنوان مثال برای سایتی که قصد دریافت رتبه برای عبارت “خرید گل رز” را دارد بهترین متن برای بک لینک ها می تواند “خرید گل رز” و “خرید آنلاین گل رز” باشد و البته دریافت چنین بک لینکی از وب سایت هم موضوع می تواند موثر تر باشد. باید توجه داشت که متن همه بک لینک ها نباید درست شبیه هم باشند بلکه در فرایند ایجاد بک لینک باید از عنوان های مختلف ولی نزدیک به هم استفاده نمود چراکه از نظر گوگل متن یکسان می تواند نشانگر اسپم و مصنوعی بودن باشد به این دلیل که ایجاد بک لینک های طبیعی توسط افراد مختلف بسیار بعید است که درست شبیه به هم باشند. تاثیر بک لینک ها معمولاً پس از دو ماه در رتبه سایت ظاهر می شود.

پس از انتخاب عبارت کلیدی باید وب سایت های مربوط به آن عبارت با ابزارهای مختلف چک کردن بک لینک بررسی شوند تا مشخص شود که وب سایت هایی که برای این عبارت رتبه دریافت کرده اند از کجا بک لینک دریافت کرده اند؟ به این ترتیب شخص می تواند اکثر این بک لینک ها را برای سایت خود به دست آورد.

داشتن بک لینک از وب سایت های مختلف حتی در صورت نداشتن متن دقیق، nofollow بودن و فقط قابل کلیک بودن می تواند موثر باشد. مشاهده شده است که وب سایت هایی که به صفحه اصلی آن ها بک لینک ایجاد شده، روی رتبه صفحات فرعی آن ها نیز موثر بوده است. البته باید توجه داشت که برای ایجاد بک لینک هرگز لینک نخرید یا از ابزارهای آماده ایجاد بک لینک به هیچ وجه استفاده نکنید.

دریافت رتبه خوب بدون بک لینک تقریباً ممکن نیست و دومین دلیل اینکه چرا وب سایت های مختلف رتبه خوبی دریافت نمی کنند نداشتن بک لینک است.

 

دامین و آدرس سایت تازه ثبت شده است

پس از دو مورد بالا یعنی محتوای باکیفیت و بک لینک مورد دیگری نیز وجود دارد و آن عمر دامین سایت است. وب سایت های تازه راه اندازی شده که چند روز یا چند ماه، به عنوان مثال دو الی سه ماه از راه اندازی و ایندکس آن می گذرد معمولاً رتبه خوبی حتی با وجود محتوای با کیفیت و بک لینک دریافت نمی کنند. منظور از عمر سایت مدت زمانی است که گوگل وب سایت را فهرست کرده است به عنوان مثال یک وب سایت ممکن است یک سال باشد که راه اندازی شده است ولی فقط دو هفته است که توسط گوگل ایندکس شده است، پس عمر این سایت از نظر گوگل فقط دو هفته است. اینکه چرا سایت های تازه تاسیس رتبه خوبی دریافت نمی کنند به سندباکس گوگل مربوط است. سندباکس گوگل برای سایت های تازه تاسیس در نظر گرفته می شود و از دریافت رتبه بالا به ویژه برای عبارات کلیدی پرمخاطب جلوگیری می کند. علت این کار جلوگیری از دریافت رتبه سایت های اسپم و بی کیفیت است که به صورت پشت سر هم و دائم توسط اسپمرها برای سایت ها پوچ و تبلیغاتی ایجاد می شود. پس معمولاً بهتر است شش ماه اول روی دریافت رتبه خوب حساب نشود چراکه ایجاد محتوای باکیفیت و ایجاد بک لینک زمان بر است که البته گذر زمان نیز لازم است.